برای بهبود گردش خون این خوراکی ها را بخورید


 گردش  خون اگر دچار مشکل شود برای ما مشکلات زیادی ایجاد می شود به همین دلیل افزودن مواد غذایی تقویت کننده گردش خون به رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد

 بحورید تا گردش خون بهتری داشته باشید

افزودن مواد غذایی تقویت کننده گردش خون به رژیم غذایی روزانه اهمیت دارد. حفظ سلامت و تقویت گردش خون برای پیشگیری از بیماری قلبی و به طور کلی شکل ظاهری بدن ضروری است. در حال حاضر، بیماری های قلبی‌عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردم در جهان هستند.

 خون از طریق سیستم گردش خون در سراسر بدن ما جریان می یابد. بر همین اساس، مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها رسیده و امکان حذف مواد زائد فراهم می شود. در تمدید با برخی خوراکی ها که می توانند به بهبود گردش خون یاری کنند، بیشتر آشنا می شویم.

لیمو ترش

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن و الاستین ضروری است. این دو علت پروتئینی به شکل گیری دیواره مویرگی یاری می کنند.

نوشیدن آبلیمو هنگام صبح روش خوبی برای بهبود گردش خون است. مصرف مقداری از پوست این میوه نیز می تواند حتی فواید آن را افزایش دهد زیرا بر محتوای آنتی اکسیدانی آن می افزاید. اگر لیمو ترش بیش از حد برای شما اسیدی است می توانید از آن به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنید. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یاری می کند که ممکن است با کاهش هولناک تشکیل پلاک های آتروما (فیبری-چربی) مرتبط باشد.

زردچوبه

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است. این علت غذایی به واسطه اثر آنتی اکسیدانی خود می تواند به بهبود گردش خون یاری کند. آنتی اکسیدان های موجود در زردچوبه می توانند رادیکال های آزاد، مولکول های مضر که می توانند به سلول های سالم بدن نابود وارد کنند، و سموم در بدن را خنثی کنند.

میزان بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن می تواند موجب موارد زیر شود:

  • افزایش هولناک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  •  افزایش هولناک ابتلا به سرطان
  •  تسریع روند پیری
  •  افزایش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر، پارکینسون، آترواسکلروز (تصلب شرایین)، و دیابت

زنجبیل

مصرف منظم زنجبیل می تواند به رقیق شدن خون و در نتیجه افزایش سطوح انرژی و تقویت گردش خون یاری کند. متخصصان تغذیه مصرف روزانه زنجبیل چه به صورت تازه یا پودر را توصیه کرده اند. شما می توانید زنجبیل را به سس ها، کرم های گیاهی و دمنوش ها اضافه کنید.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان افزون بر تامین اسیدهای چرب مفید، سرشار از ویتامین E نیز هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان توانا نیز محسوب می شود. مصرف یک قاشق غذاخوری از دانه های آفتابگردان در شب می تواند به تامین مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین E یاری کرده و همچنین سلامت گردش خون را بهبود ببخشد.

همچنین، اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در دانه های آفتابگردان به کاهش التهاب یاری می کنند، از این رو، هولناک ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی کاهش می یابد.

سیر

این علت غذایی از خواص ضد لخته شدن خون برخوردار است و می تواند به گردش خون بهتر و پیشگیری از تشکیل لخته های خون یاری کند. سیر همانند پیاز می تواند به بهبود گردش خون یاری کند.

برای کسب بیشترین فواید سلامت از سیر می توانید یک حبه از آن را به صورت خام در شب مصرف کنید. از این طریق، اینولین، علت فعال موجود در سیر کمتر تخریب می شود.

آب

نوشیدن آب فراوان روش خوبی برای تقویت سلامت گردش خون و همچنین دیگر عملکردهای بدن است. آب به حذف سموم از بدن یاری می کند که بی شک سلامت گردش خون را بهبود بخشیده و از تشکیل لخته های خون پیشگیری می کند. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در شب برای هیدراته نگه داشتن بدن توصیه شده است. تامین آب مورد نیاز بدن به انتقال راحت مواد مغذی ضروری به هیکل ها و بافت ها یاری می کند.

گردو

گردو منبع خوبی برای ویتامین B3 است که به بهبود گردش خون یاری می کند. افزون بر این، اسیدهای چرب مفید موجود در گردو به کاهش کلسترول و التهاب در دستگاه گردش خون یاری می کنند.

گوجه فرنگی، هندوانه و طالبی

این مواد غذایی حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان توانا، هستند که گردش خون را تحریک می کند و از مشکلات قلبی و همچنین اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) پیشگیری می کند. همچنین، گوجه فرنگی به پیشگیری از بیماری های عروقی مانند آترواسکلروز یاری می کند و از تشکیل چربی در خون پیشگیری می کند.

 روش های دیگر برای بهبود گردش خون

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه ورزشی منظم و مصرف فراوان آب به تقویت سلامت دستگاه گردش خون یاری می کنند. همچنین، شما می توانید موارد زیر را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید:

  •  بالا قرار دادن پاها نسبت به دیگر قسمت های بدن چند بار در شب برای کاهش ورم
  •  پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ
  •  مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم که به دفع آب اضافه از طریق کلیه ها و پیشگیری از بی تعادلی های فشار خون یاری می کند

بیشتر بدانید : وقتی گردش خون دچار مشکل شود، چه علائمی بروز می کند؟

بیشتر بدانید : علائم گردش خون ضعیف چیست؟

بیشتر بدانید : مهم ترین ویتامین ها برای بهبود گردش خون

گردآوری: تیم سلامت پی اچ پی لرنینگ
phplearning.ir/health
منبع:asriran.com