دلالان چگونه در فوتبال ایران پول پارو می کنند؟


چند سالی است به لطف گسترش فضای مجازی، دلالان فوتبالی به راحتی با ایجاد یک موج تبلیغاتی و احساسی، بازیکن خارجی و بعضا داخلی بی‌اثر مورد نظر خود را به عضویت یک باشگاه در می‌آورند و بدون نتایج آن برای خود منافع ایجاد می‌کنند

راه های پولدار شدن دلالان در فوتبال ایران

هواداران در همه جای دنیا سرمایه اصلی فوتبال محصوب می‌شوند. چه در رده ملی و چه در مسابقات باشگاهی این هواداران هستند که زندگی به فوتبال می‌بخشند. اندیشه اینکه هواداری در ورزشگاه نباشد تصوری تلخ محسوب می‌شود اما همین هوادار که به فوتبال جان می‌دهد، گاهی دست‌مایه سودجویی برخی دلالان و واسطه‌ها می‌شود. حجم پولی در فوتبال ایران جابجا می‌شود آنقدر وسوسه کننده است که برخی به امید دستیابی به سهم بیشتری از آن، در این ماجرا هواداران را به بازوی تهاجمی خود تبدیل می‌کنند.

داستان حضور بازیکنان خارجی و البته ایرانی مشهور و گاهی محبوب در برخی از تیم‌ها آنقدر مفصل است که قطعا نمی‌توان در یک مطلب به آن پرداخت اما بحث اصلی این است که برخی از این بازیکنان خارجی که بعضاً بی کیفیت هستند و البته ایرانی‌هایی که نامی برای خود دست و پا کرده‌اند، با شگرد دلالان خود با قیمت چند برابری با باشگاه پر هوادار قرارداد همکاری امضا می‌کنند.

هواداران تیم محبوب خود را دشمن دارند و برای موفقیت آن لحظه شماری می‌کنند و گاهی با شکست‌های آن تیم تایم‌ها اشک می‌ریزند. این قاعده فوتبال است که با عشق، به حیات تمدید می‌دهد. حالا اندیشه کنید عده‌ای سودجو برای اینکه بازیکن بی کیفیت خارجی خود را به تیمی ببرند و سود کلان به جیب بزنند، دست یه دامن احساسات و تعصبات هواداران شوند.

داستان کاملا ساده اما هوشیارانه همیشه دوباره می‌شود. گویی هرگز نیازی نیست به سبک اجرای آن هم تغییراتی داد چون تکنیک اولیه همیشه پاسخ می‌دهد. وقتی وارد فصل گفته‌وانتقالات می‌شویم، برخی دلالان که ارتباط خوبی هم در باشگاه‌ها دارند، با اتکا به فضای مجازی از نیاز پست‌های مورد نیاز باشگاه مذکور پرده برداری می‌کنند و از قضا در یکی از همین پست‌ها، خودشان بازیکنی در اختیار دارند که می‌توانند به باشگاه معرفی کنند. غالبا هم اسامی این بازیکنان رسانه‌ای می‌شود تا هواداران دائم درباره روند جلب آنها صحبت کنند. همین که اسم آن بازیکن بر سر زبان‌ها بیافتد، باشگاه تحت فشار قرار می‌گیرد که با بازیکن مذکور قرارداد ببندد.

هواداران همیشه به دنبال موفقیت تیم محبوب‌شان هستند و وقتی از طریق فضای مجازی مطلع می‌شوند تیم محبوبش نیاز به جلب بازیکن درپست خاصی دارد و باشگاه هم با بازیکنی در آن پست در حال مذاکره است، قاعدتاً به دنبال این هستند تا هرچه زودتر قرارداد همکاری به امضا برسد اما آنها از خیلی از داستان‌های پشت پرده و مبالغ جابجا شده اطلاعی ندارند. مدیرعامل هم که تحت فشار است و هر شب مطلبی در فضای مجازی می‌بیند، گاهی قدرت مقاومت در میان فشار را ندارد و به راحتی تن به امضای قراردادی می‌دهد که تبعاتش بزودی دامن تیم و باشگاه را می‌گیرد.

گواه این مطلب مصاحبه و اخباری است که طی سال‌های اخیر در اطراف باشگاه‌های لیگ تفاضل منتشر شده است. به طور مثال هر ساله بعضی از باشگاه‌ها صحبت از نیاز به جلب بازیکن خارجی در یک پست خاص می‌کنند و هواداران هم که تقویت فنی تیم‌شان برای شان در اولویت است، پیگیر جلب این بازیکنان می‌شوند. در نهایت هم به واسطه همین تکنیک، بازیکنانی به ایران می‌آیند که گاهی باید به فوتبالیست بودن آنها شک کرد. حضور این دسته بازیکنان اگر از نظر فنی دستاوردی برای باشگاه‌ها نداشته باشد اما از نظر مالی، سود قابل توجهی به جیب دلالان و واسطه‌ها روانه کرده است.

گردآوری:تیم اسپورت پی اچ پی لرنینگ
phplearning.ir/sport
منبع: isna.ir